Home » Blog » Burn-out » Opbouwen na burn-out | 8 voordelen van fysieke training

Herstel na een burn out is een zorgvuldig proces. Fysiek training kan je helpen. Lees hier de 8 voordelen van fysieke training bij opbouwen na burn-out.

Als Personal trainer, werk ik met mensen die allemaal verschillende doelen hebben. Maar wat ik ook regelmatig tegenkom, is iemand die wil trainen tijdens het opbouwen na burn-out.

En in deze blog vertel ik je, welke voordelen ik zie van het trainen van je lijf, voor hun burn-out herstel proces. 

Wil je professionele begeleiding bij het opbouwen van je fysieke training na burn-out? Neem contact op met Personal Trainer Tim in Rotterdam.

8 voordelen van fysieke training bij het herstellen van je burn-out.

  1. Trainen leert je je grenzen ontdekken 
  2. Leer je grenzen te respecteren
  3. Op welk tempo leef je?
  4. Fysiek sterker worden, zorgt ook voor mentale kracht. 
  5. Ontdek je grenzen
  6. Leer je lijf te verzorgen, wat liefde te geven
  7. Meer bewustzijn rondom voeding 
  8. Out of your head, into your life
  1. Trainen leert je je grenzen ontdekken

    Je voelt dat je moe wordt, dat je ademhaling versneld. Dat je hart sneller gaat kloppen. Hoe anticipeer jij op deze signalen? Je leert wanneer het tijd is om door te pushen, of om even pauze te nemen. En dit is een goede oefening, voor de grenzen die je buiten de sport om leert aan te geven en te voelen.

  2. Leer je grenzen te respecteren.

    Handel naar het voelen van een bereikte grens, het zeggen van nee bijvoorbeeld. Je kan dit zien als een vorm van bescherming voor je eigen energie niveau

  3. Op welk tempo leef je? 

    Welk tempo is nodig op welk moment. Misschien zit je vast in een prestatie modus, maar een sprint kan je niet voor altijd volhouden. En dit is ook niet altijd het meest efficiënt. Zoals ze zeggen bij de Navy Seals, slow is smooth, and smooth is fast. 

  4. Fysiek sterker worden, zorgt ook voor mentale kracht. 

    Wanneer je voelt dat je fysiek sterker wordt, ga je je ook mentaal sterk voelen. Je hebt ergens voor moeten trainen, en door je discipline heb je iets bereikt. Dit voelt goed. Dit geeft je een gevoel van zelfvertrouwen, respect voor jezelf.

  5. Ontdek je grenzen 

    Het is ook oke om te pushen, en soms over je grens te gaan. Of er net onder. Ontdek wat voor jou een grens is en leer deze aan te voelen. Door soms net over je grens te gaan, besef je je ook dat je meer aan kan dan je denkt. En dat kan heel goed op fysiek niveau, wat je mentaal ook sterker maakt. 

  6. Leer je lijf te verzorgen, wat liefde te geven. 

    Door jezelf fysiek uit te dagen tijdens je burnout. Heb je ook extra liefde nodig. Dit kun je jezelf geven en zorgt ervoor dat je zo fit mogelijk blijft en te herstellen na je dagEen aantal voorbeelden voor een herstel sessie: 

    – Meditatie
    – Breathwork
    – Magnesium bad
    – Sauna 

    Gun het jezelf 

  7. Meer bewustzijn rondom voeding 

    Om je lijf te helpen herstellen en voldoende energie te hebben voor je dag, moet je ook bewuste keuzes gaan maken rond je voedingspatroonJe lijf heeft brandstof nodig, en bouwstenen voor het herstel. Vaak zie ik dat bij mensen die met hun sport traject starten, er vanuit nature al meer onderzoek gedaan wordt naar wat voor hun het beste werkt.

  8. Out of your head, into your life 

    Het sporten zorgt ervoor dat je uit je hoofd bent, even weg van alle gedachtes. Een momentje voor jezelf, een soort actieve meditatie. Je voelt dat je beweegt, lekker even met je lijf bezig zijn en niks anders. Een rust moment. 

    Wil je meer weten over hoe mijn klanten herstellen van hun burnout en hoe ze er nu aan toe zijn? Stuur gerust een bericht