Home » Blog » Afvallen » Kun je afvallen door krachttraining?

JA! Door krachttraining kun je afvallen. Met krachttraining doe je aan spieropbouw. Door opbouw van spiermassa, verbrand je MEER calorieën in rust.

Bovendien is afvallen door krachttraining voor sommige personen gezonder.

Je hebt spiermassa nodig voor je mobiliteit. Dus om lang goed te kunnen blijven bewegen heeft krachttraining de voorkeur ten opzichte van bijvoorbeeld cardio training.

Ik gebruik juist krachttraining in mijn personal trainingen om af te vallen.

Er zijn hiervoor een aantal redenen:

  • Het houdt je botten en lijf sterk
  • Je bouwt spiermassa op, wat ervoor zorgt dat je MEER calorieën verbrandt omdat je meer nodig hebt om je spiermassa te onderhouden.

En tuurlijk zijn de gezondheidsvoordelen belangrijk.

In het geval van afvallen kijken we vooral naar hoe kracht training invloed heeft op de “basale metabolic rate”.

Dus wat je verbrand aan calorieën in rust.

Doordat je MEER SPIERMASSA opbouwt, zul je MEER CALORIEËN verbranden in rust. En zonder kracht training geen spieropbouw.

Hoe deel ik mijn krachttraining om af te vallen in?

Met het doel af te vallen raad ik je aan om op licht gewicht, veel herhalingen te maken en maximaal 30 seconde rust tussen de sets.

Dus bijvoorbeeld 3×15 back squat, 30 seconde rust tussen de sets.

Door de rust kort te houden zorg je ervoor dat je hartslag hoog blijft, waardoor je meer calorieën verbrand.

Dit kun je dus zien als een interval training, waar je spier en conditie tegelijk opbouwt.

Wanneer je klaar bent met alle 3 de sets, dan pak je wat langer rust. Voordat je door gaat met de volgende oefening.

Wat is het geheim van afvallen?

Waar het allemaal om gaat, is een calorie deficit te hebben.

Dat betekent MINDER calorieën binnenkrijgen dan dat je verbrand.

Sporten, en dus zeker krachttraining helpt je om veel calorieën te verbranden.

En als je in combinatie OOK let op het aantal calorieën die je binnenkrijgt, en ervoor zorgt dat je tussen de 500 en 200 calorieën onder je behoefte zit.

Dan kan je 0,5 – 1kg per week afvallen.

Het geheim heb ik je gegeven, wil je hulp met je calorie berekening of een persoonlijk voedingsschema of trainingsschema?

Neem dan contact op.

Lees ook de ervaring van Elisha die 9kg afviel middels personal training